***Ανατολή (η): Η εμφάνιση στο ορατό στερέωμα ενός ουράνιου σώματος,όπως ο ήλιος,η σελήνη κλπ. . Ο γεωγραφικός χώρος που κείται ανατολικά της Ευρώπης , οι χώρες της “Εγγύς Ανατολής” (Μέση Ανατολή, Άπω Ανατολή), η Ανατολία (ονομάζουμε κι έτσι την Μικρά Ασία/Τουρκία) και ένα από τα κύρια σημεία του ορίζοντα. Από την “ανατολή”, απ΄όπου προέρχεται, θα πάρει και την ονομασία του ο άνεμος ,ο “Ανατολικός” ή “Απηλιώτης” κοινώς “Λεβάντες”
***Ανατροπή (η): Κοινώς “γύρισμα καπάκι”. Λόγω κυματισμού ή τέλος πάντων κακοκαιρίας, μπορεί το σκάφος να χάσει την ισορροπία του και να έρθει τα “πάνω-κάτω” που λέμε, με την καρένα στον ουρανό και την γέφυρα στη θάλασσα.Να αναποδογυρίσει το πλοίο.
***Αναφωτίδα (η): Κοινώς “γυαλιά της κουβέρτας” ή”σπιράγιο”. Κυκλικά φώτα πάνω στο επίπεδο του καταστρώματος για φωτισμό του.
***Αναχορηγία (η): Μηχανισμός χορηγίας από την αποθήκη βλημάτων γενικά, αυτομάτως ή και χειροκίνητα, προς εκτόξευση από τι θέσεις των όπλων.
***Ανέκτης αιώρας (ο): Το λέμε και “γουρδέλι της μπράντας” και είναι το σχοινί, που συγκρατεί την μπράντα ή τους ¨”ολκούς”(τα δοκάρια) πάνω στα οποία γίνεται η ανέλκυση/καθέλκυση ενός σκάφους.
***Ανέλκυση (η): Βγάζω το σκάφος στη στεριά για κάποιο λόγο. Σηκώνω σκάφος βυθισμένο ή αντικείμενο από από κάτω προς τα πάνω.
***Ανελκυστήρας (ο): Μηχανική κατασκευή που τη χρησιμοποιούμε για να ανεβάσουμε/κατεβάσουμε οτιδήποτε. Είναι ένα αναβατόριο.
***Ανελκύω/ανέλκω: Τραβάω κάτι προς τα πάνω. Το ανυψώνω και του αλλάζω το επίπεδο από το χαμηλότερο στο ψηλότερο. Λέμε όμως και “ανελκύω καθισμένο πλοίο,το ξεκαθίζω”.
***Ανέλο (το): Ο δακτύλιος/κρίκος της άγκυρας που είναι στο πάνω μέρος της ατράκτου και όπου κρικώνουμε την καδένα /σχοινί της άγκυρας.
***Ανέμη: Το “εξέλικτρον”(βλέπε λέξη),κάτι σαν κουβαρίστρα, όπου τυλίγεται το σχοινί.
***Ανέμης τύμπανο (το): Το τμήμα της ανέμης που τυλίγεται το σχοινί/συρματόσχοινο/καλώδιο γενικά.
***Ανεμίζω/ανέμισμα: Η περιστροφή του αγκυροβολημένου πλοίου επάνω στην άγκυρά του, υπό την επήρεια του ανέμου/ρεύματος ,καθώς επίσης και στην περίπτωση που το σκάφος είναι δεμένο με “καραμουσάλι”(βλέπε λέξη).
***Ανεμοδέρνω: Το πλοίο ανεμοδέρνεται,παλεύει με τα κύματα/ανέμους.
***Ανεμοδόχος (η): Κοινώς”τρούμπα του αέρα”.Η κατασκευή μέσω της οποίας εισάγεται και διοχετεύεται καθαρός αέρας στο εσωτερικό του πλοίου. “Αεραγωγός” (βλέπε λέξη”) . ***Ανεμοδούρα (η): Τον χτυπάνε οι άνεμοι. Το λέμε και για άνθρωπο που δεν είναι σταθερός στη γνώμη του.
***Ανεμοθύελλα (η): Φαινόμενο του καιρού με θυελλώδεις ανέμους και κάποιας διάρκειας.
***Ανεμολόγιο (το): Οι ομόκεντροι κύκλοι ,που τυπωμένοι στους χάρτες φέρουν 360 υποδιαιρέσεις, όσες και οι μοίρες της περιφέρειας του κύκλου, για την μέτρηση και χάραξη πορειών/διοπτεύσεων.
***Ανεμολόγιο πυξίδων: “χαρτί του μπούσουλα (βλέπε λέξη)”. Έτσι λεγόταν και το ίδιο ανεμολόγιο που φέρει η μαγνητική και η γυροσκοπική πυξίδα των πλοίων, με την διαφορά ότι στη μαγνητική σημειώνονται και τα ανεμορρόμβια . ***Ανεμορούφουλας (ο): Ανεμοστρόβιλος..
***Ανεμόρρομβος: κοινώς “κάρτα”.Κάθε μία από τις 32 υποδιαιρέσεις της περιφέρειας ισούται με 1°15΄. Κάθε “ρόμβος” διαιρείται σε 2 “ημίρομβους” (μισή κάρτα), κάθε μισή κάρτα” σε 2 “τεταρτορόμβια” (κουαρντίνια).
***Άνεμος (ο): Η παράλληλη μετακίνηση των αερίων μαζών. Η κατακόρυφη μετακίνηση χαρακτηρίζεται σαν ανοδικό ή καθοδικό ρεύμα , ανάλογα την περίπτωση και όχι άνεμος. Κύρια χαρακτηριστικά του ανέμου η διεύθυνση και η ένταση,δηλαδή από ποιο μέρος του ορίζοντα προέρχεται π.χ. Ανατολικός και τι δύναμη έχει ,από την κλίμακα των BF . Γνωστοί άνεμοι οι “Μουσσώνες”, οι “Ετησίαι” κοινώς ¨Μελτέμια” (βλέπε αντίστοιχες ονομασίες). Οι αρχαίοι διαιρούσαν τις 360° σε 12 ίσα μέρη των 30° και έδιναν τις ακόλουθες ονομασίες: 000° Απαρκτίας ή Βορέας – 030° Μέσης – 060° Καικίας ή Ελλησπόντιος – 090° Απηλιώτης – 120° Εύρος – 150° Ευρονότος ή Φοινικιάς – 180° Νότος – 210° Λιβονότος – 240° Λίψ – 270° Ζέφυρος – 300° Αργέστης ή Σκίρων ή Ολυμπιάς ή Ιάπυξ και 330° Καικίας ή Θρασκίας. Τώρα διαιρούμε τον ορίζοντα σε 16 μέρη ανά 22,5°, με επίσημες ονομασίες: 000° Βορράς – 022,5° Μεσοβορράς – 045° Μέσης – 067,5° Μεσαπηλιώτης – 090° Απηλιώτης – 112,5° Ευραπηλιώτης – 135° Εύρος – 157,5° Ευρονότος – 180° Νότος – 202,5° Λιβονότος – 225° Λιψ – 247,5° Λιβοζέφυρος – 270° Ζέφυρος – 292,5° Σκιρωνοζέφυρος – 315° Σκίρων και 337,5° Σκιρωνοβορράς. Οι κοινές ναυτικές ονομασίες έχουν ως ακολούθως: 000° Τραμουντάνα – 022,5° Γρεγοτραμουντάνα – 045° Γρέγος – 067,5° Γρεγολεβάντες – 090° Λεβάντες – 112,5° Σοροκολεβάντες – 135° Σορόκος(και σιρόκος) – 157,5° Οστριασορόκος – 180° ΄Οστρια – 202.5° Οστριογάρμπης – 225° Γαρμπής – 247,5° Πουνεντογάρμπης – 270° Πουνέντες(το βρήκα και “μπουνέντες” και “πονέντες”- ιταλ.ponente=δύση) – 292,5° Πουνεντομαϊστρος – 315° Μαΐστρος και 337,5° Μαϊστροτραμουντάνα. ( Ένας αιγυπτιώτης, κάποια στιγμή, μου ανέφερε ότι, οι κοινές ναυτικές ονομασίες προέρχονται από τους ενετούς και καθιερώθηκαν, τότε που κατείχαν την Κρήτη και συγκεκριμένα με βάση την Candia (Ηράκλειον) και ως εξής:”Τραμουντάνα”=ο άνεμος που έρχεται δια μέσου των βουνών, όπως η Πίνδος, “Γρέγος”=ο ελληνικός άνεμος, “Λεβάντες”=ανατολή, “Σιρόκος” =γιατί αυτήν την ονομασία είχε ο άνεμος που έπνεε από την Μέση Ανατολή και την έρημο της Σαχάρας, ” Όστρια”=από το ostria/ostro που είναι ο ξηρός νότιος άνεμος ,” Γαρμπής”= από το αραβικό “γκαρμπίν”, “Πονέντες”= δύση και ” “Μαΐστρος”=επειδή ερχότανε από την Βενετία,που είχε την έδρα του ο Μέγας Μάγιστρος). Οι άνεμοι κατηγοριοποιούνται σε “συνεχείς” (Αληγείς-Ανταληγείς, βλέπε αντίστοιχες λέξεις), σε “περιοδικούς” (που σε μας είναι οι “ετησίαι”, κοινώς μελτέμια – βλέπε αντίστοιχες λέξεις), σε “τοπικούς” (όπως “θαλάσσια αύρα/κοινώς μπουκαδούρα,απόγειος αύρα, καταβατικός άνεμος, αναβατικός άνεμος -βλέπε αντίστοιχες λέξεις) και άνεμοι που προκαλούνται από το πέρασμα ενός χαμηλού [Στην Μεσόγειο: “Λεβάντερ” στην Ισπανία, “Μπιζ” και “Μιστράλ” στην Γαλλία, “Μπόρα” στην Αδριατική, “Σιρόκος” στην Μάλτα και Ελλάδα, “Γκρεγκάλ”(κοινώς Γρεγάλι,όπως λέγεται στο Ιόνιο, όπου πνέει αυτός ο ισχυρός ΒΑ άνεμος) καθώς και στην κεντρική και δυτική Μεσόγειο, “Φεν” στις Άλπεις, “Τραμοντάνα” στην Ιταλία, “Μαέστρο” στην Αδριατική, “Καμσίν” στην Αίγυπτος και ο γνωστός Βαρδάρης, που πνέει συνήθως στην Μακεδονία ως ΒΒΔ άνεμος] και στον Φαινόμενο άνεμο (βλέπε λέξη) . Παρακάτω παραθέτω δύο παροιμίες των αρχαίων που αφορούν στον άνεμο:Ανέμου παιδίον=Ανεμοδούρας και Ανέμους γεωργείς= κοπιάζεις και δεν επιτυγχάνεις τίποτα.***Άνεμος ,ένταση: ΆΠΝΟΙΑ (Νηνεμία) 0 bf – 0 ν,μλ./ θάλασσα Γαλήνια , ΣΧΕΔΟΝ ΆΠΝΟΙΑ (Υποπνέων) 1 bf (αεράκι/αύρα) 1 bf – 1 έως 3 ν.μλ./ θάλασσα Ρυτιδούμενη , ΠΟΛΥ΄ΑΣΘΕΝΗΣ (ελαφρά αύρα) 2 bf -4 έως 6 ν.μλ. /θάλασσα Ήρεμη , ΑΣΘΕΝΗ΄Σ (Γλυκιά αύρα) 3 bf – 7 έως 10 ν.μλ. / θάλασσα Λίγο ταραγμένη , ΣΧΕΔΟ΄Ν ΜΕΤΡΙΟΣ (Μέτρια αύρα) 4 bf – 11 έως 16 ν.μλ. / θάλασσα Λίγο ταραγμένη , ΜΕΤΡΙΟΣ 5 bf – 17 έως 21 ν.μλ. / θάλασσα Ταραγμένη , ΙΣΧΥΡΟ΄Σ 6 bf – 22 έως 27 ν,μλ. / θάλασσα Κυματώδης , ΣΦΟΔΡΟ΄Σ (Σχεδόν θυελλώδης) 7 bf – 28 έως 33 ν.μλ. / θάλασσα Κυματώδης έως πολύ κυματώδης , ΘΥΕΛΛΩΔΗΣ 8bf -34 έως 40 ν.μλ. / θαλασσα Πολύ κυματώδης έως τρικυμιώδης , ΠΟΛΥ΄ΘΥΕΛΛΩ΄ΔΗΣ 9 bf – 41 έως 47 ν,μλ. / θάλασσα Τρικυμιώδης , ΘΥΈΛΛΑ 9 bf – 48 έως 55 ν.μλ. / θάλασσα Πολύ τρικυμιώδης , ΒΙΆΙΗ (Σφοδρή θύελλα) 11 bf – 56 έως 63 ν.μλ. / θάλασσα Εξαιρετικά τρικυμιώδης(άγρια) , ΤΥΦΩ΄ΝΑΣ 12 bf – 64 έως 71 ν.μλ. / θάλασσα Μαινόμενη (Πολύ άγρια).
***Άνεμος ούριος: Άνεμος από πρύμα.
***Άνεμος φορός: Η λασκάδα (βλέπε λέξη). Άνεμος της “φούσκας” ,που πνέει από το εγκάρσιο και πρύμα του σκάφους.
***Ανεμόσκαλα: Φορητή κλίμακα του πλοίου. Βλέπε και”αναβάθρα”.
***Ανεμοσκεπής: Το “σταβέντο πόρτο” ή αλλιώς ο υπήνεμος λιμένας.
***Ανεμοστρόβιλος (ο): Σιφώνι, αεροδίνη, ο ανεμορούφουλας, η ανεμοσυρμή (σφοδρή πνοή χερσαίου ανέμου). Η δίνη που παράγεται από τη σύγκρουση δύο αντίθετων ρευμάτων αέρα, που καθώς μετακινείται, περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της. Στη θάλασσα “υδροστρόβιλος” (βλέπε λέξη).
***Ανεμότρατα: Το λεξικό γράφει “αλιευτικό σκάφος που κινείται με τη δύναμη του αέρα και χρησιμοποιεί δίχτυα για ψάρεμα σε βαθιά νερά”. Στο νησί μου λέγαμε το ψαράδικο ,μεγέθους και όψης καϊκιού, με δυνατή μηχανή. “Μηχανότρατα” λέγαμε την τράτα με μηχανή ,που αντικατέστησε την τράτα με κουπιά και το τσούρμο. Θυμάμαι το “καλάρισμα” με τον “κρόκο” (βλέπε λέξεις).
***Ανεμούριο: Ο συνηθισμένος ανεμοδείκτης. Το συρόμενο σκοπόσημο από αερπλάνο, σε πτήση, με σκοπό την εκτέλεση εκπαιδευτικών πυρών από τα πολεμικά πλοία.
***Ανεμώ τα ιστία. Γεμίζω τα πανιά, τα μπουκάρω.
***Ανερμάτιστος (ο/η): Σκάφος χωρίς “έρμα”,χωρίς “σαβούρα”. Άτομο χωρίς ηθικούς φραγμούς.
***Ανέρχομαι επί της εξαρτίας: Ανεβαίνω στην “αρμποραδούρα”.
***Ανέφελος (ο): Ο χωρίς σύννεφα ουρανός.
***Ανθήλιος/αντήλιος: Σπάνιο φαινόμενο.Κατ΄ αυτό στο αντίθετο μέρος του ήλιου και στο ίδιο ύψος παρατηρείται ψευδής ήλιος, άχρους, περί τον οποίον διασταυρούνται τόξα λοξά ,οφείλεται δε στην αντανάκλαση του φωτός επί των παγοκρυστάλλων των νεφών,των καλουμένων θυσανοστρωμάτων. ΣΧΟΛΙΟ: Εγώ έζησα το φαινόμενο, με τον ψεύτικο ήλιο να είναι 2-3 διαμέτρους ηλίου ,όχι στο αντίθετο μέρος, αλλά πάνω από τον ήλιο.
***Ανθυπασπιστής: Ο τελευταίος βαθμός στην ιεραρχία των υπαξιωματικών .
***Ανθυποβρυχιακός (ο): Ο “πόλεμος” εναντίον των υποβρυχίων. Aνθυποβρυχιακά σκάφη / δίχτυα. Aνθυποβρυχιακή βόμβα / άμυνα.
***Ανθυποπλοίαρχος: Βαθμός αξιωματικού του Π.Ναυτικού,του Λ.Σώματος. Στο Ε.Ναυτικό είναι ο γ’ πλοίαρχος.
***Ανθρωποθυρίδα: Μικρό άνοιγμα (συνήθως στρογγυλό) με καπάκι (συνήθως στεγανό άμα κλείσει), που επιτρέπει την είσοδο/έξοδο προς ένα χώρο στο εσωτερικό . Την λέμε και “καταπακτή”.
***Ανοιχτά (επιρρ): Ανοιχτά στο πέλαγος είχε πολύ κύμα. ***Ανοιχτή θάλασσα: Λέμε την έκφραση αυτή όταν είμαστε με σκάφος μακρυά από τη στεριά .
***Ανοξείδωτος: Δεν πιάνει σκουριά.
***Ανταληγείς άνεμοι: Σταθεροί άνεμοι που πνέουν σαν “ρεύμα” πάνω από τους αληγείς, προς τους αντίστοιχους πόλους και προς την ανατολή.
***Αντάρα (η): Κακοκαιρία ,δυνατός άνεμος με συννεφιά.Το σκοτείνιασμα της ατμόσφαιρας από σύννεφα που προμηνύει φοβερή καταιγίδα. Το σκοτείνιασμα από τους καπνούς.
***Ανταρκτικός (ο): Αυτός που βρίσκεται στο νοτιότερο μέρος της γης. Ανταρκτικός πόλος είναι ο νότιος πόλος. Η περιοχή γύρω από τον νότιο πόλο λέγεται “Ανταρκτική Ζώνη” σε αντίθεση με την “Αρκτική Ζώνη”(βλέπε λέξεις) του Βόρειου Πόλου της γης..
***Αντέννα/αντένα (η) : Γενικά η ονομασία όλων των οριζοντίων δοκών, από του οποίους κρέμονται τα πανιά ενός ιστιοφόρου, αλλά και κάθε δοκός στον ιστό ενός σκάφους που στερεώνεται το πανί(ιστίο-βλέπε λέξη).
***Αντζούγια (η): Το ψάρι ,ο γαύρος, που το έχουμε/τρώμε σαν αλίπαστο.
***Αντηλιά (η): Η ακτινοβολία, η θερμότητα που προέρχεται από την αντανάκλαση των ηλιακών ακτίνων.
***Αντήλιο (το): Όταν βάζουμε το χέρι μας στο πρόσωπό μας, για να κάνουμε σκιά, ώστε να προστατευτούμε από τον ήλιο και να δούμε καλύτερα.
***Αντηρίδα (η): Ό,τι χρησιμοποιούμε/φτιάχνουμε για να στηρίξουμε/υποστηρίξουμε κάτι μεγαλύτερο. Το υποστήριγμα.
***Αντιβάλλω: Βάζω το πανι (ιστίο) προς τον άνεμο,έτσι ώστε το σκάφος να οπισθοδρόμησει
***Αντιδιατοιχιστικά παρατροπίδια (τα): Τα παρατροπίδια (βλέπε λέξη) που ενεργούν στον περιορισμό του διατοιχισμού ( μπότζι) του σκάφους.
***Αντικατοπτρισμός (ο): Είναι διάθλαση του φωτός στην ατμόσφαιρα. Η διάθλαση αυτή οφείλεται στην θέρμανση του αέρα, που είναι κοντά στην επιφάνεια κι έτσι αυτός γίνεται αραιότερος απ΄ότι είναι ο υπερκείμενος αέρας. Τα φαινόμενα του αντικατοπτρισμού είναι απατηλά και κυρίως διπλασιάζουν αντικείμενα,που είναι μακριά ή δίνουν μια ψευδαίσθητη εικόνα. Εκτός του κατοπτρισμού κοντά στην επιφάνεια ,που λέγεται “κατώτερος” , υπάρχει και ο “ανώτερος αντικατοπτρισμός” και στον μεν πρώτο η διάθλαση του φωτός γίνεται προς τα κάτω ,στην δε δεύτερη γίνεται προς τα πάνω. Θυμηθήτε τα λόγια του ποιητή της θάλασσας,του Νίκου Καββαδία, που λέει”…..Ποιαν αγαπάς; Κάποια τσιγγάνα/Πώς την λένε; Φάτα Μοργκάνα.” (Στο στενό της Μεσσήνης-Σικελίας ,κάτω από ορισμένες καιρικές συνθήκες, μια απλή αγροτική καλύβα,λέει η εγκυλοπαίδεια,φαίνεται σαν μεγαλοπρεπής πύργος, του οποίου το πάνω του μέρος είναι ψηλά στον αέρα και το άλλο του μέρος χαμηλά στη θάλασσα. Ταυτόχρονα ανώτερος και κατώτερος αντικατοπτρισμός.
***Αντικυκλώνας: Το μετεωρολογικό φαινόμενο κατά το οποίο σε μιά περιοχή, με υψηλές πιέσης στην ατμόσφαιρα,η πίεση αυξάνεται, από την περιφέρεια προς το κέντρο.
***Αντιμάμαλο (το): Βλέπε “αναμάμολα”.
***Αντιμένω: “Μένω αλά κάπα”. Γυρνάω επάνω στον καιρό και τον παίρνω στη μάσκα.”Τραβερσώνω” (βλέπε λέξεις).
***Αντιμονή (η): Κοινώς “τραβέρσο/τραβέρσωμα”. Πλεύση με τον καιρό/κύμα στη (μάσκα/παρειά) με μικρή ταχύτητα ,έτσι ώστε το σκάφος να πηδαλιουχείται και να παραμένει στην πορεία του. ***Αντιμονή στο ισχίο/αντιμονή κατ΄ισχίον(προτιμάται η δεύτερη εδοχή) : Παίρνω τον καιρό “δευτερόπρυμα”. “Ποδίζω” και πλέω με μειωμένη ταχύτητα. Δύσκολη και κουρααστική πηδαλιούχιση, αλλά η κόπωση του πλοίου έχει μικρότερη ένταση απ το “τραβέρσωμα”.
***Αντιστοιχία (η): Η διόπτευση (βλέπε λέξη) που πέρνουμε ενός σημείου που μας ενδιαφέρει. Τις διοπτεύσεις τις διακρίνουμε σε “απόλυτες διοπτεύσεις”(αληθής ή μαγνητική)” και σε “σχετικές διοπτεύσεις” (ως προς το διάμηκες του σκάφους ). ***Αντιναύαρχος (ο): Ανώτατος βαθμός αξιωματικού του Π.Ναυτικού και του Λ.Σώματος.
***Αντινομέας (ο): Γωνία που χρησιμοποιείται για την ενίσχυση του νομέα.
***Αντιπερισπασμός: Κάνω μια ενέργεια με σκοπό να αποσπάσω την προσοχή.
***Αντιπλοίαρχος (ο): Ανώτερος βαθμός αξιωματικού του Π.Ναυτικού και του Λ.Σώματος.
***Αντίπρωρος (ο): Ο άνεμος που φυσά αντίθετα στην πλώρη. Δηλαδή δεν είναι από πρύμα. “Αντίπρωρα” κοινώς “α κόντρα” .***Αντίρρευμα (το): Κοινώς “αντίρεμα”. Λέγεται επίσης και “ανάρρους”(είναι διαφορετικός του “ανάρρους” που περιγράφεται παραπάνω),”αναρρούσα” και “αντίρρους”. Το “αντίρρευμα” το βρίσκουμε να προχωράει παράλληλα προς τις ακτές του διαύλου/στενού ,με διεύθυνση αντίθετη από εκείνη που έχει το ρεύμα που επικρατεί περί το μέσον της περιοχής. ***Αντίρρους (ο): Βλέπε “”αντίρρευμα”.
***Αντισταθμίζω πυξίδα: Μετακινώ τους μαγνήτες της μαγνητικής πυξίδας, προκειμένου να εξαλείψω το πιθανό σφάλμα της . Στην ουσία εκτελώ ρύθμιση της πυξίδας.τισταθμίζω πυξίδα : Τοποθετώ μόνιμες σφαίρες από μαλακό σίδερο , προκειμένου να διορθωθεί η παρεκτροπή (βλέπε λέξη) της μαγνητικής μου πυξίδας. Στη συνέχεια πρέπει να εκτελέσω ρύθμιση πυξίδος.
***Αντιτορπιλικό (το): Τύπος πολεμικού πλοίου.
***Άντληση (η): Κοινώς “τρομπάρισμα” Η ενέργεια να βγάλω τα υγρά από κάποιο χώρο ,χρησιμοποιώντας αντλία . Η άντληση με τρόμπα.
***Αντλητής (ο): Ο χειριστής της αντλίας. Ο “τουλουμπατζής” (βλέπε λέξη).
***Αντλία (η): Μηχανική κατασκευή με σκοπό την άντληση των υδάτων από τα κατώτερα τμήματα του σκάφους (σεντίνα). Αλλιώς “σιφώνι” ή “τρόμπα ή τρούμπα” (βλέπε λέξεις). Υπάρχει και η έκφραση “τρόμπα μαρίνα”, αλλά έτσι λέγεται ο τηλεβόας, δηλαδή η “μπουρού” των μικρών σκαφών ,που χρησιμοποιούμε στην ομίχλη, για μετάδοση ηχητικού σήματος.
***Αντλία-ες : Χειροκίνητες μηχανικές κατασκευές με σκοπό την άντληση των υδάτων από τα κατώτερα τμήματα του σκάφους (σεντίνα). Αλλιώς σιφώνι ή τρόμπα ή τρούμπα.
***Αντλίον (το): Ο κάδος,ο κουβάς, το μπουγέλο.
***Αντλιοστάσιο (το): Ο χώρος με τις αντλίες.
***Αντλιωρός (ο): Το άτομο που χειρίζεται τις αντλίες.
***Άντωση: Η αρχή του Αρχιμήδη.”Κάθε σώμα που εμβαπτίζεται μέσα σε υγρό, χάνει από το βάρος του, τόσο όσο είναι το βάρος του υγρού που εκτοπίζει”.Το Κέντρο άντωσης του πλοίου μπορεί να ορισθεί και ως το κέντρο βάρους του εκτοπιζομένου από το πλοίο ύδατος, και κατά θέση ως γεωμετρικό κέντρο του όγκου της γάστρας, του βυθισμένου δηλαδή τμήματος του πλοίου με κατεύθυνση ακριβώς αντίθετη του βάρους.
***Άνωση πλοίου: Χαρακτηρίζεται το όλο τμήμα του “όγκου άντωσης” που βρίσκεται κάθε στιγμή κάτω από την ίσαλο, δηλαδή υπό την επιφάνεια της θάλασσας, επομένως ο όγκος των υφάλων (κοινώς των βρεχάμενων) του πλοίου. Η υδροστατική δύναμη που ασκείται σ΄ αυτόν τον όγκο του πλοίου ονομάζεται σχετική άνωση.
***Άνω σακολέβα: Μικρό τετράγωνο πανί πάνω από τον ιστό της σακολέβας, που συνήθως βρίσκεται κάτω από το μπομπρέσο.