7/2024 Συνάντηση του ΠΑΣΙΔΙ με ΑΑΔΕ Γρ Υφυπουργου΄Χ. Δημα για θεματα ΑΑΔΕ
ΘΕΜΑ: Αναδιάρθρωση Φορολογικής Πολιτικής Ιστιοπλοϊκών.
Όπως ήδη ίσως γνωρίζετε από τον Αύγουστο του 2021 συστάθηκε νόμιμα το ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΙΣΤΙΟΦΟΡΩΝ, (ΠΑΣΙΔΙ) με σκοπό τον συντονισμό και την επαφή μεταξύ των δημόσιων φορέων για θέματα που αφορούν τα μέλη και φίλους μας, ήτοι τους ιδιοκτήτες και διαχειριστές των ιστιοφόρων σκαφών ανεξάρτητα από την χρήση τους (ιδιωτικά επαγγελματικά η ναυταθλητικά).
Το νομικό πλαίσιο που διέπει τα μικρά σκάφη στην Ελλάδα, τις τελευταίες δεκαετίες, μετά από πλήθος νομοθετικών παρεμβάσεων κατέστη σταδιακά υπερβολικά πολύπλοκο και, μαζί με την δαιδαλώδη γραφειοκρατία, δημιουργεί μία δυσνόητη εικόνα μεταξύ, λιμεναρχείων, καταστημάτων ΔΟΥ, Υπουργείων και άλλων υπηρεσιών (ΝΕΕ, ΝΑΤ κλπ), καθιστώντας την απόκτηση, διατήρηση και πώληση ενός μικρούς σκάφους πραγματικό εφιάλτη για τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
Στα ανωτέρω πλαίσια και σε συνέχεια της από διετίας θετικής συνεργασίας με τους φορείς του δημοσίου κρίνουμε σκόπιμο όπως επικαιροποιήσουμε τα κυριότερα προβλήματα τα οποία απασχολούν τα μέλη μας με στόχο την εκ βάθρου ανανέωση της υπάρχουσας προβληματικής και ορισμένες φορές άδικης νομοθεσίας.
-
Θέματα που αφορούν όλα τα σκάφη:
α.- Φορολογία :
Η υπάρχουσα πολιτική θεωρείται άδικη, αντισυνταγματική και μη προσαρμοσμένη στην εποχή μας. Οι τάσεις της εποχής και οι εξελίξεις ναυπηγικής έχουν προσπεράσει από πολλού την φιλοσοφία φορολογίας της χώρας μας και απαιτείται η εκ βάθρων αναθεώρηση.
Κύρια σημεία τα οποία πρέπει να εστιάσουμε είναι:
(1).- Αναλογικότητα στον φόρο χωρητικότητος.
Ο διαχωρισμός των σκαφών σε ομάδες δεν θεωρείται πλέον δόκιμος μέθοδος για υπολογισμό του φόρου. Η εφαρμογή αναλογικότητος είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα και θα πρέπει να εφαρμόζεται όπως και στα άλλα φορολογήσιμα αντικείμενα. Με το σημερινό καθεστώς υπάρχει δυσαναλογια φορολογησης μεταξυ των μεγάλων σκαφών με αξιες εκατομμυριων ευρω και των μικρών σκαφων πολυ μικρότερης αξίας 20-30.000 ευρω , οπως επίσης και μεταξυ των σύχρονων σκαφών με τα αντίστοιχα σκάφη 40ετίας .
(3).- Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων (ΤΕΠΑΗ)
Παρά τις διακηρύξεις ότι η εφαρμογή του ΤΕΠΑΗ θα αποτελούσε τον συνολικό φόρο των σκαφών, τελικά διαπιστώθηκε ότι απλά αποτελεί ένα άλλο πρόσθετο βάρος καθόσον δεν ακύρωσε κανένα άλλο φόρο. Το ΠΑΣΙΔΙ είναι υπέρ της εφαρμογής του σαν συνολο φορολογησης για το κάθε σκάφος .
β.- e-Μητρώο:
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού μητρώου, αν και αποτελεί βήμα προόδου προς την σωστή κατεύθυνση, δημιουργεί μία σειρά σοβαρών προβλημάτων καθόσον, με την δικαιολογία μη αποπερατώσεως του δεν επιτρέπονται πράξεις μεταβιβάσεως σκαφών. Θεωρώντας ότι η εφαρμογή αυτή θα είναι συνεχώς ενεργή, στην οποία θα καταγράφονται / διαγράφονται νέα / παλιά σκάφη χωρίς ορίζοντα ολοκληρώσεως της, κρίνεται σκόπιμο όπως γίνει άμεση αποδέσμευση των πράξεων μεταβίβασης σκαφών από το e-μητρώο. Επίσης πρέπει να τονισθεί ότι έχουν διαπιστωθεί αρκετές λάθος εγγραφές παρα του γεγονότος ότι είχαν υποβληθεί σωστά οι αιτήσεις.
γ.- Λειτουργία Κρατικών Μηχανισμών:
Το ΠΑΣΙΔΙ ως πανελλήνιο σωματείο, δέχεται πολλαπλά παράπονα για την μη ορθή λειτουργία των μηχανισμών της κρατικής διοικήσεως και στον τρόπο με τον οποίο υλοποιείται η ψηφιακή μεταβίβαση. Οι επιδόσεις των περισσοτέρων υπηρεσιών σε χρόνους διεκπεραιώσεως υποθέσεων υστερούν κατά πολύ των ευρωπαϊκών κρατών, ενδεικτικά αναφέρονται παρακάτω τομείς οι οποίοι έχουν αρκετά περιθώρια βελτιώσεως. Οι δημόσιες υπηρεσίες και οι εργαζόμενοι σε αυτές επιβαρυνονται κατα πολυ απο την νοοτροπία της διοίκησης με τις πολυ αργές αποφάσεις για την ψηφιακή μετάβαση. Ολα; αυτα επιαβρυνουν τους εργαζόμενους και τους απλούς πολίτες.
(1).- Κωλυσιεργία ΔΟΥ: Το μέσο διάστημα διεκπεραίωσης υποθέσεων σε ΔΟΥ μεγάλων πόλεων ανέρχεται σε άνω των εξι (6) μηνών με ότι αυτό συνεπάγεται για μια επαγγελματική δραστηριότητα. Η ανάμιξη πλέον των συγχρονων ψηφικών υπηρεσιών με το γραφειοκρατικό συστημα των “σφραγίδων” δημιουργεί ενα ασφυκτικό πλαίσιο. Οι Χρόνοι Απόκρισης και εξέλιξης της όποιας διαδικασίας φανερώνει στην πράξη και σαν αποτέλεσμα , ότι δεν υπάρχει αλληλοσυνεννόηση υπηρεσιών των συναρμοδίων υπουργείων με αποτέλεσμα την συνεχή καθυστέρηση πράξεων.
(2).- Εφαρμογή Νομοθεσίας: Το φαινόμενο διαφορετικής επεξηγήσεως / αντιλήψεως των νόμων του κράτους με αυθαίρετες ερμηνείες των διαφόρων υπαλλήλων των υπηρεσιών, είναι κάτι το οποίο καταγράφεται πολλαπλές φορές από τα μέλη μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διαδικασία μεταγραφής σκαφών από νηολόγια στα ΒΕΜΣ όπου μερικές περιπτώσεις αγγίζουν ακόμη και τα όρια της αυθαιρεσίας και απλά επιβαρύνουν την προσπάθεια διατηρήσεως πλοίων υπό την Ελληνική σημαία. Αντίστοιχα λόγω της έλλειψης απλοποιησης των διαδικασιών ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΠΟΛΥ Ο ΟΓΚΟΣ ΕΡΓΑΣΊΑΣ απο τις αρμόδιες υπηρεσίες του με τα ανάλογα πολυ αργα αποτελέσματα .
(3).- Ηλεκτρονική Γραφειοκρατία: Η εφαρμογή της ψηφιακής εποχής στον τομέα μας έχει να επιδείξει αρκετές υπερβολές και καταστάσεις σε εφαρμογές όπως π.χ το e-ΤΕΠΑΗ το οποίο για την έκδοση μηνιαίου τέλους, απαιτείται η συμπλήρωση 3 σελίδων δεδομένων για τα οποία δεν κατανοείται σε τι ωφελούν. Η έκδοση ενός αντίστοιχου τέλους π,χ, για κυκλοφορία οχημάτων απαιτεί το 1/100 του χρόνου που απαιτείται για το e-ΤΕΠΑΗ. Προτείνεται όπως δοθούν κίνητρα προς αλλαγή νοοτροπίας των Ην εφαρμογών του Υπουργείου με σκοπό την μείωση της γραφειοκρατίας και όχι μεταφορά της ήδη υπάρχουσας νοσηρής καταστάσεως σε ψηφιακή μορφή.
4) Δοκιμαστικη περίοδος απο τα αρμόδια σωματεία σε καθε ψηφιακή εφαρμογη που ειναι για εφαρμογή, στα μέτρα των απλών πολιτων και οχι μόνον απο τους επιστήμονες των εφαρμογών.
-
Θέματα που αφορούν τα Επαγγελματικά σκάφη:
α.- Έκδοση εγκυκλίου για την εξομοίωση του ΦΠΑ από 24% στο 13% λόγω τουριστικής χρήσεως.
Η διαφορετική αντιμετώπιση των σκαφών σε σχέση με άλλους τουριστικούς επαγγελματικούς χώρους, (πχ με τα τουριστικά λεωφορεία, τα οποία μεταφέρουν ομοίως επιβάτες), προκαλεί αίσθηση αδικίας και κακομεταχειρίσεως των επαγγελματιών του θαλάσσιου τουρισμού ενώ ενισχύει ακόμη περισσότερο τον άνισο ανταγωνισμό με τις γειτονικές χώρες. Η ομογενοποίηση ΦΠΑ στο 13% αποτελεί ένα δίκαιο αίτημα και πρέπει να εξετασθεί με έμφαση.
β.- Εφαρμογή του νόμου για την μείωση του φόρου χωρητικότητας λόγω αργίας.
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 του ν. 27/1975, σε περίπτωση πλήρως αποδεδειγμένης αργίας πλοίων λόγω επισκευών, έλλειψης εργασίας ή οποιασδήποτε άλλης αιτίας, ο φόρος χωρητικότητας για τα πλοία δεύτερης κατηγορίας όπως προκύπτει από τα άρθρα 12 και 13 του ν. 27/75, μειώνεται ανάλογα προς τις ημέρες αργίας, εφόσον αυτή διήρκησε για συνεχές χρονικό διάστημα περισσότερο από είκοσι (20) ημέρες κατά το έτος της φορολόγησης. Έχει όμως διαπιστωθεί ότι αρκετές ΔΟΥ δεν δέχονται την διαδικασία αυτή ενω αναλύεται επακριβως στον παραπανω νόμο.
γ.- Καταβολή ΦΠΑ
Η ισχύουσα διαδικασία της υποχρέωσης καταβολής ΦΠΑ, στο ποσό που ήταν ασφαλισμένο το σκάφος τα δύο τελευταία χρόνια από την πώληση / αποχαρακτηρισμό, είναι διάτρητη και παράνομη. Θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ώστε το αναλογούν ποσό να αντίστοιχη στο πραγματικό ποσό απαλλαγής (κόστος σκαριού) και όχι στην ενεστώσα κατάσταση. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι εάν ένα σκάφος έχει αγορασθεί με Χ αρχικό ποσό άνευ ΦΠΑ και στην συνέχεια τοποθετηθούν επιπρόσθετα συστήματα Ψ κόστους στο οποίο έχει πληρωθεί ΦΠΑ με την παρούσα νομοθεσία επιβάλλεται ΦΠΑ σε όλη την αξία (Χ+Ψ) του σκάφους με αποτέλεσμα για το ποσό του πρόσθετου εξοπλισμού (Ψ) να πληρώνεται εκ νέου ο ΦΠΑ. Και πάλι εδώ τονίζεται η ανάγκη μειώσεως και της αρχικής αξίας αγοράς (Χ) λόγω παλαιότητας σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες της ελεύθερης αγοράς και υμφωνα με το πραγματικο ποσο αποζημιωσης κατα την έννοια του total loss.
-
Θέματα που αφορούν τα Ιδιωτικά σκάφη